vrijdag 4 december 2015

Probleem oplossend denken

Een mens weet meer dan ie denkt te weten en als ie maar de tijd neemt om dingen op zich in te laten werken dan kan er plots een ideetje opdoemen die de moeite waard is om te proberen. Ik heb het al eens gezegd, ik ben geen computerdeskundige, ik kan er mee omgaan, maar ik weet dat er veel meer mogelijk is dan daar waar ik 'm voor gebruik. Ik heb het meeste mezelf aangeleerd, door, in het begin, boeken er over te lezen, tips van anderen te hebben toegepast, en later door een probleem te googelen als er zich iets voordeed, dan ben ik altijd meteen gerust gesteld als anderen ook hetzelfde probleem hebben: erkenning! En toch best regelmatig dat ik bij toeval achter handigheidjes en oplossingen ben gekomen.

Onlangs was er weer eens iets vreemds aan de hand. Één van mijn oude blogjes naar waar ik wilde linken in een recent blogje, verdween plotseling na 4 seconden naar een blanco pagina van 'widgets wizebar.com', steeds opnieuw als ik het aanklikte. Wijzer geworden in de loop der jaren dacht ik dat ik per ongeluk een programma had gedownload die ik dan moest gaan verwijderen, maar op mijn PC was niets te vinden. Op mijn werk op een heel andere computer gebeurde hetzelfde. Vreemd.

Het Blogger Help Forum maar eens in mijn beste Engels gevraagd wat dit nu wel kon zijn. Vrij snel kreeg ik antwoord dat ik waarschijnlijk was gehackt en met een 'kwaadaardige' code was geïnjecteerd. Zo dan! Hij gaf wat linkjes met soortgelijke klachten, maar daar moest je zoveel dingen doen die ik niet snapte dat ik dacht laat maar, bovendien wilde de forumhelper graag weten welke blog het was dan zou hij het gaan onderzoeken. Ik heb dat doorgegeven, en dacht dan hoor ik wel van hem wat specifiek voor mijn probleem een oplossing kan zijn. Daar hoorde ik niets meer van.

Ben ik zelf gaan nadenken en de oplossing was eigenlijk vrij simpel, ik heb de foto's van het blogje opgeslagen, heb de tekst gekopieerd, heb het oude, kwaadaardige geïnjecteerde blogje verwijderd en heb copy paste het blogje op de oorspronkelijke datum met de opgeslagen foto's opnieuw geplaatst.
Probleem opgelost en trots op mezelf.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten