vrijdag 3 november 2017

Cultureel erfgoed

Dit jaar zijn we verblijd met de oeuvre-box van Conny Vandenbos, die door middel van crowdfunding, en het vele werk van een aantal mensen, het levenslicht zag. Ik heb meegedaan aan de crowdfunding, omdat ik het belangrijk vind dat, om het even zwaar aan te zetten, het voor het nageslacht bewaard blijft. Over het algemeen springt men in Nederland niet zo zuinig om met wat het op muzikaal cultureel gebied in het verleden te bieden had. Een grootse vedette als Liesbeth List, over wiens leven en werk een musical is geschreven, en waarover onlangs een biografie is verschenen, haar muzikale nalatenschap zou natuurlijk in een mooi boxje samengevat moeten worden, maar veel van haar repertoire is zelfs nog nooit verschenen op cd. Geen platenmaatschappij durft het aan, dus ook crowdfunding zou hier de enig denkbare mogelijkheid zijn.

In 2014 heb ik ook al meegedaan aan een crowdfunding, dat was om alle liedjes van de televisieserie "Oebele" in een boxje te laten verschijnen. Dat is gelukt en ik was en ben als een kind zo blij om die liedjes in mijn bezit te hebben. Ze werden geschreven en gecomponeerd door Harrie Geelen en Joop Stokkermans, die bij de televisieserie die na "Oebele" kwam, "Kunt U Mij De Weg Naar Hamelen Vertellen Meneer?" dat prolongeerden. Het zijn niet zomaar kinderliedjes, de prachtige en humorvolle taal die door Harrie wordt gebruikt in combinatie met de weergaloze muziek van Joop gezongen door het Kinderkoor Henk van der Velde met niet de minste solisten als Rob de Nijs, Loeki Knol, Martin Brozius, Ab Hofstee en talloze gastacteurs en -actrices uit de serie, kunnen we met recht tot ons culturele erfgoed rekenen.

Ik kreeg als donateur voor het maken van de Oebele-box een geweldig leuk berichtje dat er vergevorderde plannen zijn om de bijna 140 liedjes uit de serie van "Hamelen" volgend jaar, eveneens via crowdfunding, in een boxje te gaan uitbrengen. Dit omdat er vraag naar was, en omdat Harrie Geelen in januari 2018 het eerste deel uitbrengt van de "Hamelen Trilogie". Omdat ik mee heb gedaan aan de totstandkoming van de Oebele-box in 2014, wordt, met mijn goedvinden, mijn inleg van toen (wat door de verkoop van het boxje is terugverdiend) weer geïnvesteerd in dit nieuwe avontuur, en krijg ik als het allemaal doorgang zal vinden, het boxje t.z.t. thuisgestuurd. Ik was enorm verrast, dit zijn de leuke dingen van het leven!

Ik kan zo heel goed voorstellen dat er lezers zijn die warme herinneringen hebben aan die fantastische tv-serie "Kunt U Mij De Weg Naar Hamelen Vertellen Meneer", en dolgraag mee zouden willen helpen om dit geweldige project te doen slagen en het boxje ergens volgend jaar ook in hun bezit willen hebben. Dat kan, klik op 'Hamelen compleet op cd' dan kom je op de site en kun je precies lezen over wat er in de planning staat en hoe je mee kunt doen. Het zijn wonderschone liedjes. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen, en je hebt bovendien je steentje bijgedragen aan het behoud van een stukje Nederlands muzikaal cultureel erfgoed.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten