vrijdag 24 november 2017

Zwarte vrijdag

Op de vierde donderdag in november is het in de Verenigde Staten van Amerika Thanksgiving Day. Een nationale feestdag die uitgebreid wordt gevierd met de hele familie. Wij in Europa weten ervan omdat er geen Amerikaanse sitcom-reeks is waarin deze, voor Amerika, belangrijke feestdag niet aan bod komt, soms meermalen als zo'n serie jarenlang loopt.

Men zegt dank (in traditie aan God) voor de oogst en allerlei andere zaken waar men dankbaar voor is. Er wordt door het hele land gereisd om als familie bij elkaar te zijn. De sitcoms hebben ons geleerd dat eten heel belangrijk is, op de eerste plaats een (gevulde) kalkoen met allerlei bijgerechten en pompoentaart als dessert. Wat ik ook begrepen heb uit die series is dat er sport wordt gekeken. Je kunt dus zeggen dat het op een vrij traditionele manier wordt gevierd volgens duidelijke stramienen. 

Omdat het op een donderdag valt zijn veel werknemers, die niet in de dienstverlenende sector werken, en dus al nooit in weekeinden werken de vrijdag erna ook vrij, zodat familie die ver van elkaar wonen vier dagen samen kunnen zijn. De vrijdag erna wordt Black Friday genoemd, omdat men dan massaal aan het winkelen slaat.

Nu merkte ik dat het in Nederland vandaag in de detailhandel ook Black Friday is. Waarom???? We hebben geen Thanksgiving, niemand is extra vrij tenzij vrij genomen of je vrije dag valt altijd al op vrijdag. Sommige winkelcentra zijn tot ergens 23.00 open, en ik zag zelfs tips voorbij komen hoe je het beste je strategie kon bepalen om op Black Friday te winkelen. Laten we even gewoon doen met elkaar. Wie heeft bepaald dat dit door de strot van de consument moet worden geduwd? Ik kan me niet herinneren dat er vraag naar was om in Nederland ook een Black Friday te faciliteren. En áls je dan al 'net als in Amerika' wilt zijn neem dan het hele pakket, inclusief Thanksgiving. Niet dat ik er persoonlijk op zit te wachten, maar als je het doet doe het dan goed. 

Ik vraag me ook af wie zich zo'n Black Friday laten aan- en inpraten. Zullen dat dezelfde mensen zijn die op Tweede Paas- en Pinksterdag in file naar Ikea en diverse meubelboulevards gaan? Die bij voorkeur op zondag met duizenden anderen hutje mutje zich in de stadscentra begeven? Terwijl je op beide locaties op andere tijdstippen alle ruimte hebt. Die op het broertje van Black Friday, Zwarte Zaterdag, gewoon als kuddedieren in de file aansluiten op weg naar het zuiden, in plaats van eerder of later te vertrekken? Ik vermoed van wel. Nodeloos te zeggen dat ik die hele Black Friday-hype aan me voorbij laat gaan. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten