vrijdag 31 maart 2023

Wat een planeet

In 1973 verscheen de tweede musical van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink, 'Wat Een Planeet'. Het speelde zich af op en rond een cultureel centrum. Conny Stuart speelde er een dubbelrol in en zong dit door Annie en Harry geschreven lied. En zoals wel meer nummers van hen is het ook nu nog actueel. 


Wat Een Planeet

Wat een planeet, groot is ie niet
Je bent er in een uur omheen, met een satelliet
Daar is ie dan, gezien vanaf de maan
Wat een planeet, het leek zo goed te gaan
We dachten: Hé, we worden nog humaan
Maar nee, dat is niet doorgegaan

We gaan d’r an, zeggen de computers
Wij en onze tegenvoeters
De olie uitgeput, het gas fini
Allemaal op, de energie
En ook de kringloop is verstoord.
Het is voorbij met de menselijke soort
Een ramp op wereldschaal
En ’t is ook nog mijn schuld allemaal

Want de geleerden, de mensen die het weten
De ongeluksprofeten 
Kijken me aan met blikken vol vermaan
Zodat ik weet: ík heb 't allemaal gedaan

Wat een planeet 
Een derde deel dat zich te barsten vreet
Terwijl de rest voor onze ogen crepeert op het journaal, massaal
En t is ook nog mijn schuld allemaal…

De ondergang staat voor de deur
Help waar is de chef, de commandant, de regisseur
Wie is de baas van dit bedrijf?
Helaas het zijn er vier of vijf,
De één al loucher dan de andere

Maar de hoogste commandant, is van nu af aan een sjeik 
Daar in het zand, met z’n hand aan de oliekraan

Wat een planeet
Zou dit de leukste zijn?
Of zou er één bestaan, één Melkweg verderop, om allemaal naartoe te gaan?
Wie weet? Maar moet het echt?
We zijn eraan gehecht, die ouwe bol, al is ie vuil en veel te vol en één enorme keet
Toch, wat een planeet

Ik word zo moe, zo af en toe, van de profeten
En ook zo kwaad om al die onheilskreten
Sterf dan maar uit met je club 
Ik doe niet mee, ik ben een blijvertje
Ga maar ten onder met je club 
Ik niet, o nee, ik ben een survivortje

De energie is op, oké, maar niet de mijne en niet de uwe
We kunnen ook nog zelf en met de hand de wagen duwen
Ziezo en als je dat maar niet vergeet
Want oh, oh, oh, wat een planeet

© Annie M.G. Schmidt, Harry Bannink, Conny Stuart



Geen opmerkingen:

Een reactie posten