woensdag 19 januari 2022

Toon frequent signaal

Ergens vorig jaar zomer is het al bekend gemaakt, netbeheerder Stedin stopt met de Toon frequent-signalen. Het was een mededeling waar ik niet warm of koud van werd (no pun intended). Dit omdat alle netbeheerders dat landelijk gaan doen, één voor allen, allen voor één of zoiets. Je als netbeheerder onderscheiden om als enige er gewoon mee door te gaan was blijkbaar geen optie. Ze hebben er geen zin meer in denk ik, ik weet het niet.

Het houdt voor mij in dat het piek- en daltarief verdwijnt, maar daar was ik toch al niet zo mee bezig, maar ook dat mijn elektrische boiler niet meer gaat opladen, m.a.w geen warm water meer. Licht dreigend was er aan toegevoegd dat als boilermensen warm water wilden behouden het kon zijn dat ze dan zelf stappen moeten gaan ondernemen. Ook die mededeling heb ik voor kennisgeving aangenomen, ik huur en ik verwacht van de woningbouw dat zij zich ermee occuperen.

Nou, dat doen ze, zo bleek gisteren. Er lag een brief in de bus met de mededeling dat Stedin op 24 januari definitief gaat stoppen met het TF-signaal naar mijn energiemeter en dat mijn boiler vanaf die datum 's nachts niet meer opwarmt. Ik moet vanaf dan zelf de boiler met de tijdschakelaar die erop zit omzetten voor warm watergebruik. Maar de woningbouw zou de woningbouw niet zijn als ze niet met een oplossing zouden komen.

Zij kunnen een aanpassing doen zodat de boiler continu verwarmd wordt, voor het bedrag van €59,90 wordt die aanpassing gedaan. Mocht ik dat willen dan werd mij verzocht het bijgevoegde antwoordformulier in te leveren bij de bewonersconsulent. Voor 18 februari (?!)

Nu zal ik van dat bedrag op dit moment in mijn leven er geen glas wijn minder om drinken, maar ik heb ook tijden gekend, nog niet eens zo heel lang geleden, dat zo'n uitgave voor mij een forse aanslag zou betekenen op mijn besteedbaar inkomen en ik kan me voorstellen dat het voor veel anderen nog steeds zo is. Dat gezegd hebbende heb ik de bewonersconsulent even gebeld, want de briefing wierp wel enige vragen op natuurlijk.

Als al sinds vorig jaar zomer bekend is dat dit staat te gebeuren, is een week voordat het dan werkelijk plaatsvindt een mededeling doen uitgaan niet wat laat? Ik bedoel, maandag 24 januari gaat het in maar de terugkoppeling van wel of geen aanpassing à €59,90 moet voor 18 februari binnen zijn. Dit betekent dat ik voorlopig zelf die knop iedere avond moet aan gaan zetten totdat de woningbouw de aanpassing heeft gedaan. Met de schildpadtrage wijze waarop de woningbouw op mijn lekkage heeft geacteerd nog vers in m'n geheugen zou het zomaar maart of april kunnen worden eer de aanpassing plaats zal gaan vinden. Daarnaast, waar vindt die dan plaats, in de meterkast of aan de boiler zelf?

Nou, de inmiddels weer andere bewonersconsulent, de wijze waarop de vorige op mijn lekkage heeft gereageerd, of liever gezegd, dat niet heeft gedaan is een 'functie elders' geworden, deelde mee dat er eerst verzameld gaat worden wie de aanpassing wil en wie niet en dan wordt er in de meterkast, op de galerij, iets gedaan waardoor de boiler weer automatisch zal gaan opwarmen. Dus stel ik me erop in dat het inderdaad wel even zal gaan duren eer het voor elkaar is. Iets in me zegt dat de verantwoordelijkheid van zoiets bij de woningbouw zelf ligt, want als ik over een paar jaar hier overleden word uitgedragen, zal de nieuwe bewoner toch niet ook €59,90 moeten aftikken om automatisch warm water te ontvangen, maar goed, het is wat het is. 

De komende tijd moet ik niet gaan vergeten die tijdschakelaar iedere avond aan te zetten om de andere morgen warm te kunnen douchen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten