woensdag 21 oktober 2015

Bloedverwanten

Je kan denk ik langzamerhand wel van een traditie spreken dat ik vriendin Nadira voor haar verjaardag een avondje theater cadeau geef, en dit jaar was het binnen no time duidelijk waar we heen zouden gaan: het toneelstuk "Bloedverwanten", omdat we beiden fervente kijkers waren van de TV-serie en we er hele discussies over hadden. Los hiervan had ik ook wat te vieren met vriend Rick die ik dit jaar 20 jaar ken, en omdat hij zelf in de theaterwereld werkt leek het me leuk om hem een voorstelling te laten uitzoeken uit het uitgebreide aanbod van dit seizoen. Uit de honderden keuzemogelijkheden koos hij...jawel..."Bloedverwanten".

Zo kon het gebeuren dat Nadira, Rick en Chris bij mij een klein diner gebruikten voor we gezamenlijk naar het Isala theater gingen. Nadira en ik kenden de TV-serie dus, Rick en Chris echter niet, maar ook zonder de serie te kennen kan het stuk zonder problemen bekeken worden. Het gaat om Anton, zijn dochter Iris en zijn twee ex-vrouwen Esther en Fien. Anton denkt even in het weekendhuisje van de stilte te kunnen genieten, maar dan komen de dames waarvan Esther en Fien menen dat Anton dementerend is en geholpen moet worden. Maar is dat zo? Gaandeweg hun verblijf komt er veel oud zeer naar boven, wordt een familiegeheim onthult, en heeft ieder personage zijn of haar frustratie momenten en keren ze zich van elkaar af maar komen ook nader tot elkaar. Er is ontroering, boosheid en ook veel humor.

Henriëtte Tol (Esther), Derek de Lint (Anton), Tanja Jess (Fien) en Saskia Temmink (Iris) zijn de acteurs die hun TV-personages op het toneel brengen, en dat doen ze met verve. Met name Henriëtte die als Esther in de serie het middelpunt van heel de familie is en dat ook heel graag wil zijn, is ook in dit stuk beurtelings onuitstaanbaar, grappig en aandoenlijk. In de toneelversie komt Anton voor mijn gevoel meer uitgesprokener naar voren dan in de serie. In de serie heeft Iris natuurlijk een eigen verhaallijn met mannen en dochters, maar in dit stuk gaat het vooral over haar relatie met haar ouders (Esther en Anton). Tanja Jess is voor het eerst op toneel te zien, en ze was er huiverig voor, maar omdat ze na 3 seizoenen haar personage goed kent én met voor haar bekende collega's speelt durfde ze het aan. Fien worstelt nog steeds met de dood van Antje, de dochter van haar en Anton. Één van de ontroerendste scenes is dat ze voor Anton wil blijven zorgen omdat ze niet wil dat hij Antje zal vergeten, haar alleen moeten herinneren zou ze niet aankunnen.

Na afloop hebben we nog wat gedronken en nagepraat en we liepen al weer door de draaideur naar buiten toen Nadira riep: "Daar staan Derek de Lint en Saskia!" Henriëtte en Tanja ook, maar zonder pruik zagen die er wat anders uit. "Zullen we even gedag gaan zeggen?" vroeg ze. En we maakten een 360 graden rondje in de draaideur. We hebben even met hen gepraat en ze waren heel enthousiast en vonden het oprecht leuk om over de serie en dit stuk te praten. Ik vertelde dat Nadira en ik met name over Esther discussies konden hebben, dat gebemoei van die vrouw, maar ook dat het een sterke vrouw is, "en heel kwetsbaar" voegde Nadira er aan toe. Dat kwam haar op een high five van Henriëtte te staan. 

We hebben genoten van de voorstelling en elkaars gezelschap. Ik kan iedereen aanraden, bekend met de serie of niet, dit toneelstuk te gaan bezoeken. 



Tanja Jess, Derek de Lint, Henriëtte Tol en Saskia Temmink.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten