dinsdag 27 oktober 2015

Kookboekenweek

De populariteit van kookboeken heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Ten opzichte van vijf jaar geleden is de omzet ervan met 17% gestegen. In die periode is het aanbod van kookboeken met 32% toegenomen naar nu zo'n 900 verschillende titels per jaar. Het heeft het CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) doen besluiten om dit jaar voor het eerst het kookboek centraal te stellen in de Kookboekenweek, welke vanaf 26 oktober t/m 1 november zal plaatsvinden.

De week is begonnen met de bekendmaking van de winnaar van Het Gouden Kookboek, een prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige kookboek die is verschenen tussen 1 augustus 2014 en 31 juli 2015. Er waren uiteindelijk drie boeken genomineerd, de jury heeft de afgelopen weken een aantal recepten uit die boeken bereid, om die ook te kunnen testen op bruikbaarheid.
De winnaar is geworden 'Liever lokaal' van Annette van Ruitenberg

Weten wat je eet en op zoek gaan naar het verhaal achter je eten, dat is waar het in 'Liever lokaal' om gaat. De meeste kookboeken geven recepten voor producten die voorradig zijn in de winkel of keuken, maar dit boek gaat uit van wat het land en de zee op enig moment te bieden heeft en geeft voor elke dag een recept met lokale producten van het seizoen.

Ook ik merk, mede door de vele kook- en bakprogramma's op TV, alsmede de verschillende TV-chefs en de boeken met de populaire diƫten-van-het-moment, dat klanten de weg naar het kookboekenvak weten te te vinden. Voor zichzelf, maar kookboeken lenen zich, door de vaak mooie vormgeving en prachtige foto's van de gerechten, ook uitstekend als cadeau. Ook de cadeaudozen waarbij naast een kookboek ook bijvoorbeeld, schaaltjes, glazen, vormpjes of keukengerei zit verpakt vinden gretig aftrek. Kortom een kookboek is leuk om voor jezelf of een ander te kopen of om te krijgen.






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten