maandag 15 januari 2018

Spiritus

Wat heb ik een geweldige ontdekking gedaan gisteren op zo'n doordeweekse zondagavond. Er werd op NPO 3 een registratie uitgezonden van de theatershow van Eva Crutzen, "Spiritus". Ik zeg ontdekking, omdat ik Eva niet kende. Ze is actrice, zangeres en dus cabaretière. Ze heeft in wat series gespeeld en was verbonden aan het radioprogramma "Spijkers Met Koppen". "Spiritus" is haar tweede theaterprogramma. In het seizoen 2014-2015 was ze te zien in het theater met de voorstelling "Bankzitten". Het seizoen erna dus met de voorstelling welke gisteren op tv te zien was. Deze was in 2016 genomineerd voor de Neerlands Hoop, de prijs voor 'de meest belovende theatermaker(s) met het grootste toekomstperspectief.'

En zeer terecht! Wat een geweldige show! Ik heb onderhand toch heel wat cabaret gezien in de loop der jaren, maar wat Eva doet is zo verfrissend en razend knap gevonden, dat ik op het puntje van mijn stoel zat. Ik heb gelachen en soms ook met open mond gekeken naar hoe ze de dingen benaderde en vorm gaf met diverse attributen en licht- en geluidseffecten. De scenes met die mutsen briljant in al z'n eenvoud. Ik raad iedereen aan die het niet heeft kunnen zien het via uitzending gemist alsnog te gaan ervaren: Eva Crutzen - "Spiritis". Ik ga haar in de gaten houden en bij een nieuwe voorstelling wil ik zeker in de zaal zitten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten