dinsdag 9 januari 2018

Van de stamppot gerukt

Stamppotten zijn volgens mij echt Nederlandse kost, een stevige no nonsense maaltijd van aardappelen gestampt met (winter)groente en eventueel worst, draadjesvlees of een bal gehakt erbij, en voor de liefhebber (vette) jus. Ik denk dat het z'n oorsprong vindt in het boerenleven van vroeger waarin er ook in de winter hard werd gewerkt en een stevige maaltijd nodig en goed was.

Zelf vind ik hutspot (peen en uien) de lekkerste, en eigenlijk de enige die ik wel eens eet. Als BA'er ga ik natuurlijk niet zelf aan de stamp, dan heb je een enorme pan en eet je het tot vervelens toe. Gelukkig heeft supermarkt Lidl een goede variant, kant en klaar, met grove stukken wortel en aardappel erin en zelfs vlees. Ik doe er twee keer mee. Kant en klaar-stampotten van andere merken vind ik net babyvoeding.

Maar zelfgemaakt blijft natuurlijk altijd het lekkerste, en zo heeft Lidl nu verse stampotten voor de bewust of onbewust alleenstaande in 6 verschillende varianten. En ze pakken door! Variaties op het bekende thema zijn ook aan het assortiment toegevoegd, bijvoorbeeld boerenkool met rode paprika, -ui en -peper en verschillende andere groentemixen die de vlijtige huisvrouw (m/v) natuurlijk ook zelf kan verzinnen, maar die ze nu zo aangereikt krijgt.

Maar meteen ook slaat Lidl, mijns inziens, een beetje door, dronken van het verzinnen van stamppottennouveautés hebben ze nu ook stamppotnoten, wat ik eigenlijk wel een goed idee vindt, maar bij stamppotslaatjes, snert- en rookworstkroketten en boerenkool- en hutspotkaas trek ik een lijn. WAARRRROMMMM???? (uitgesproken zoals Lenette van Dongen dat zo prachtig kan).

Aan de andere kant over smaak valt niet te twisten, en aan de verkopen zal blijken of hutspotslaatjes en boerenkoolkaas een succes zullen zijn. Het valt in ieder geval te prijzen dat Lidl van de gebaande paden af durft te wijken en iets nieuws probeert, zeker voor de alleenstaande mensch. Vanzelfsprekend voor prettige prijzen. Vanaf donderdag aanstaande ook bij een Lidl bij u in de buurt.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten