maandag 15 maart 2021

De belofte van Pisa

 'De Belofte Van Pisa' is de autobiografische debuutroman van de Nederlandse auteur Mano Bouzamour, in 2019 is het verfilmd door Norbert ter Hall. Ik wilde de film destijds in de bioscoop gaan zien, dat kon toen nog, maar ik vernam dat de film, net als het boek overigens, felle kritiek kreeg uit de Marokkaanse gemeenschap. Zelfs zo, dat men dat tijdens de film in de bioscoopzaal liet blijken. U begrijpt, daar had ik geen zin in. Maar nu is de film op Netflix te zien en kon ik 'm in mijn eigen pantoffelbioscoop bekijken.

Het verhaal gaat over Samir Zalar, uit een stereotiep niet geïntegreerd Marokkaans milieu. Zijn broer is crimineel, maar omdat Samir goed trompet kan spelen wil hij dat ie auditie doet op het Muziek Lyceum, waar hij wordt aangenomen. Bij ijssalon Pisa moet Samir beloven dat hij zal slagen voor zijn eindexamen en niet zal afhaken, de belofte van Pisa. Zijn broer belooft op zijn beurt hem te helpen met het schoolwerk en de repetities, maar hij wordt opgepakt en verdwijnt voor jaren achter de tralies, waardoor Samir het op eigen kracht moet doen.

In het boek komen zaken voor die niet in de film te zien zijn, of enkel heel summier worden aangestipt en andersom, zo speelt Samir in het boek piano in plaats van trompet. Het zijn in de film ook kleine verwijzingen, van soms alleen maar een gebaar of een enkele zin, waar de kijker dat wat niet expliciet wordt verteld zelf kan plaatsen. De kritiek uit Marokkaanse hoek ging over de clichématige wijze waarop de gemeenschap waarin Samir leeft wordt geportretteerd, een spiegel die voorgehouden wordt is zelden prettig om in te kijken. Daarnaast heeft Samir seks met Nederlandse meisjes en zoent hij met een jongen. Dat die kritiek de vooroordelen juist weer bevestigd laten we maar even in het midden. 

Ik vond het, na er even te moeten inkomen, een heel mooie en ook goede film, niet in de laatste plaats door hoofdrolspeler, de toen pas 18 jarige, Shahine El-Hamus, die een fantastische Samir neerzet, hij knalt van het scherm af. Ook de metamorfose die hij voor de rol is ondergaan vanwege de tijdspanne van het verhaal is spectaculair. Ik kende Shahine al uit de serie 'A'dam E.V.A', waarin hij in het laatste seizoen de terugkerende rol van Mingus speelde. Hij draagt deze film met verve en is er terecht ook alom voor geprezen. Ik vermoed dat we nog wel van hem zullen gaan horen.

Voor een ieder die Netflix heeft, een aanrader deze film. 


 Shahine El-Hamus en Mano Bouzamour. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten