zaterdag 13 november 2021

Grote beurt

Bij de term 'grote beurt' denkt u naar alle waarschijnlijkheid meteen aan uw auto en de schrikbarende kosten die dat jaarlijks(?) met zich meebrengt. Maar u weet, ik heb wel een rijbewijs maar geen auto. Ik doe alles met het openbaar vervoer en op de fiets. Al zo'n drie jaar fiets ik vier dagen per week op en neer naar mijn werk. De jaren daarvoor gebruikte ik m'n fiets wat sporadischer, maar zo'n vehikel slijt natuurlijk ook.

Een aantal keer heb ik al banden laten vervangen die lek waren. Laten, ja, want ik kan dat niet zelf. Op aandringen van 'dat kun jij best' heb ik ooit een halfslachtige poging gedaan, maar God heeft me nu eenmaal niet in die rol gecast. Dat bleek al gauw, want ik kreeg de band met dat whatchamacallit-dingetje er al niet af. Ik breng de fiets met lekke band dan gewoon naar de lokale fietsenmaker. Nu zijn er enkele beroepen waarin de dienstdoenden meteen gaan opsommen wat er niet gaat gebeuren en stellen direct eventuele verwachtingspatronen naar nul bij. Fietsenmaker is zo'n beroep. Als ik kwam met een lekke band was de eerste reactie steevast: "Dat gaat deze week niet meer lukken". Terwijl ik enkel de reparatie kwam aanbieden zonder eisen. 

Dus nu ik weer een band had die lek was, lampje achter die steeds uitging, lampje voor wat telkens als ik over een hobbel reed naar beneden knikte, een bel die kapot was en trappers/ketting die lawaai maakten vroeg ik me af of er zoiets bestond als een grote beurt voor fietsen. Nou, die bestaat dus onder de naam: 'onderhoudsbeurt stadsfiets'. 

Vanwege de reputatie van fietsenmakers ben ik eerst voorzichtigjes gaan informeren en het totale personeelsbestand bleek vervangen door jonge en enthousiaste mensen. Niets geen bezwaren, maar meteen werden de mogelijkheden bekeken en toen ik later de fiets bracht werden alle aandachtpunten geïnventariseerd op lichte vrolijke toon, die naast de standaard zaken die bij de onderhoudsbeurt horen en dasrin meteen meegenomen.

Dus voor een veroorloofbaar bedrag heb ik weer een fiets die voorlopig wel weer even mee kan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten