maandag 31 oktober 2022

Murals

Talitha maakte ons deelgenoot van de mooie actie van het Mauritshuis in Den Haag. Zij breken dit jaar, zoals zij het formuleren, het museum open en brengen kunst naar buiten. Vijf streetart artists hebben zich laten inspireren door schilderijen uit hun collectie en hebben daar muurschilderingen van gemaakt op verschillende muren in Den Haag. En van de vier die nu klaar zijn, zijn er drie min of meer gesitueerd in de omgeving waar ik ben opgegroeid. Rick, Chris, Talitha en ik hadden zin in een dagje Den Haag om naar de kunst te kijken en ook om, wellicht tot vervelens toe, de verhalen uit mijn jeugd aan te horen. Het is verbazend hoeveel herinneringen over elkaar heen buitelen als je fysiek weer op de plek van toen bent. 

Allereerst chauffeerde Talitha ons naar de Vredenrustlaan waar kunstenaar Julien de Casabianca geïnspireerd door het schilderij 'Oude vrouw en jongen met kaarsen' zijn muurschildering heeft gemaakt. Wij begrepen zijn invalshoek niet zo heel erg, maar nu ik dit blogje schrijf blijkt dus dat we naar een ander kunstwerk hebben staan kijken. We waren ook helemaal niet op de Vrederustlaan, maar op de Erasmusweg hoek Beresteinlaan. Dat kan gebeuren, daar zijn wij niet minder om. We keken naar een kunstwerk gemaakt door Jochem van Aller in samenwerking met de groepen zeven en acht van basisschool de Springplank voor de Internationale Dag voor de Rechten van het Kind. In samenspraak met de leerlingen zijn daar de kinderrechten op te zien die zij belangrijk vinden. Nu snap ik het kunstwerk ook beter. Even door de wijk gewandeld en je begrijpt de bedoeling van eind jaren vijftig toen het werd gebouwd en opgeleverd, hoe mooi het toen moet zijn geweest en tegelijkertijd de enigszins trieste en wat verpauperde aanblik nu.

Het volgende kunstwerk was gelegen aan het Joubertplantsoen hoek Smitstraat, voor mij een onbekend gebied. Nadia van Luijk werd geraakt door 'Vaas met bloemen' van Jan Davidsz de Heem. Zij vertaalde het naar de wijk met vele nationaliteiten waarin ze de muurschildering aanbracht, noemde haar werk 'Taste my culture' en te zien zijn verschillende ingrediënten en lekkernijen uit alle windstreken. Daar kregen we trek van en vonden het tijd voor lunch. Het werd lunchroom Birdflower op de hoek van de Professor Kaiserstraat en de Weimarstraat. Hele bijzondere en lekkere kaart, kortom genoten en aangesterkt voor het derde kunstwerk. 

Op naar het Willem Dreespark bij de Troelstrakade voor het kunstwerk van GLEO, zij haalde haar inspiratie uit 'Vaas met bloemen in een venster' van Ambrosius Bosschaert de Oude en maakte een grote (700 M²) kleurrijke schildering waarin zij bloemen uit verschillende landen samenvoegt. Daar naast is ook een muurschildering te bewonderen die is geïnspireerd op de Haagse popband Di-Rect en hun nummer 'Wild Hearts'. Deze murals bevinden zich al in een wijk waar ik, vanwege school, veel voetstappen heb liggen uit mijn jeugd maar de laatste mural is letterlijk middenin mijn jeugdomgeving aangebracht, de Lonnekerstraat. Aan de Lonnekerstraat ligt de kerk waar ik ben gedoopt en de muurschildering is geschilderd op een muur waar de personeelsingang van V&D Leyweg was en waar ik vanaf 1982 t/m 1989 dagelijks naar binnen ben gegaan. Binnen loopafstand van mijn ouderlijk huis en mijn lagere- en kleuterschool.

We parkeerden de auto op de Maartensdijklaan recht tegenover de voormalige Ceciliaschool en kleuterschool het Koningshofje. Daar hebben we natuurlijk eerst rondgewandeld en gelukkig zijn beide gebouwen weer in gebruik als school, eerder was sprake van afbraak. Vervolgens langs de kerk die nooit zal worden afgebroken, want rijksmonument, naar de Lonnekerstraat waar de mural van Stefan Thelen en Collin van der Sluis is te zien. 'Kippen en eenden' van Melchior d'Hondecoeter was hun inspiratiebron. Hierna was het moment aangebroken om met Talitha, Chris en Rick verder mijn jeugd in te stappen, langs de winkeltjes op de Maartensdijklaan (De Hoek) naar mijn ouderlijk huis om onderwijl alles wat aan herinneringen in me opkwam, volgens mij als een kip zonder kop, met hen te delen. Wat een prikkels! Voor een mens, nou ja voor mij, zijn zulke bezoekjes aan toen een leuke maar ook intense beleving. Hierna natuurlijk even een korte visite aan het Zuiderpark om er bij Parkoers een wijntje te drinken op dat wat was en wat nog zal komen.

Dat waren de andere tijden terug naar de onze, weer richting Rotterdam alwaar we bij het Italiaanse restaurant Trattoria Sophia uitstekend hebben gedineerd. We hebben genoten van alles wat de dag ons bracht en natuurlijk van elkaars gezelschap. Research voor dit blogje heeft mij geleerd dat er in Den Haag ongelooflijk veel murals zijn door de hele stad heen, niet alleen geïnspireerd op oude meesters, dat maakt me als geboren Hagenaar toch wel weer trots. Dat ik, als die geboren Hagenaar, de Escamplaan voor de Vrederustlaan aan zag blijft tussen ons, hè. 

Dit kunstwerk zagen we abusievelijk aan voor de 
mural van Julien de Casabianca, maar is dus gemaakt door
Jochem van Aller vanwege de Internationale Dag voor de 
Rechten van het Kind. 

Dit is wél het werk van Julien, maar die hebben wij dus niet gezien. 

Joubertplantsoen/Smitstraat, mural van Nadia
van Luijk. 

GLEO's visie op de 'vaas met bloemen in een venster' van Ambrosius Bosschaert de Oude 

En passant namen we de muurschildering
van Di-Rect ook nog even mee. 

Het kunstwerk in de Lonnekerstraat waar u achterin onder het raam de voormalige
personeelsingang ziet van V&D. De muur rechts is van de pastorie van de kerk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten