vrijdag 14 augustus 2015

Ontcijfer de aanwijzingen

Deze week was vriendin Nadira jarig, zij vierde dit niet, maar dat houdt natuurlijk niet in dat ze geen cadeautje krijgt. Al drie jaar geef ik haar een avondje theater cadeau, en dat bevalt zo goed dat we nu wel van een traditie kunnen spreken. Ik stuur haar het kaartje meestal op met een felicitatiekaart, maar nu kwam ze kort na haar verjaardag een hapje bij me eten en had ik er een spelelement aan toegevoegd.

Ik had als aanwijzing de volgende foto's in een enveloppe gedaan:




















Puzzelen maar! Ze had ooit enige tijd in Nieuw Zeeland gewoond, dus dacht ze daar meteen aan, ik vertelde dat het met mijn salaris in ieder geval géén reisje naar Nieuw Zeeland zou zijn. Die ovenwanten had ze, die bloedruppel was dat voor een test? "Ik ben hier niet goed in hoor" zei ze meteen. Ik stelde haar gerust dat als ze vanavond naar huis zou gaan ze zou weten waar deze foto's voor stonden. "Ik heb ook nog 3 aanwijzingen die je kunt inroepen wanneer je dat nodig vindt" zei ik.

Vrij snel vond ze na nog wat veronderstellingen dat aanwijzing één geopenbaard moest worden:

"Betaalt Tanja ja of nee de Tol?"

"Ik ken maar één Tanja", zei ze "Tol moet je betalen" dacht ze hardop na. "Ik ken die Tanja én Tanja Jess, verder ken ik geen Tanja. Toen al viel het kwartje, de twee andere aanwijzingen had ze niet meer nodig. "Bloedverwanten?" vroeg ze. Ik gaf haar het kaartje voor de theatervoorstelling naar aanleiding van de door haar en mij zeer geliefde TV-serie "Bloedverwanten". 
(Foto 1 'bloed' foto 2 'ver' foto 3 'wanten'
Aanwijzing: Tanja Jess speelt een rol in de serie alsmede Henriëtte Tol, vandaar 'Tanja ja' en Tol met een hoofdletter.)

Ze was er heel blij mee en was niet op de hoogte dat er een theatervoorstelling van was. Dit cadeautje kende echter nog een verhaal. Omdat ik vriend Rick dit jaar 20 jaar ken hadden we het idee opgevat om een avondje naar het theater te gaan om het te vieren, zijn man Chris wilde onder geen beding mee. "Het is jullie jubileum". Rick mocht kiezen waarheen, als regisseur maakt hij andere afwegingen dan ik. Uit alle voorstellingen van het hele seizoen koos hij "Bloedverwanten". Rick informeerde nog even of ik niet alleen met Nadira naar die voorstelling wou, maar aangezien wij allemaal goede vrienden van elkaar zijn was 'hoe meer zielen hoe meer vreugd' hierop zeker van toepassing. "Maar dan vind ik het ook wel leuk om Chris mee te vragen", opperde Rick. En zo gebeurt het dat wij in oktober Nadira's verjaardag vieren tezamen met het 20 jarig jubileum van Rick en mij én dat ik Chris 19 jaar en 7 maanden ken, daar maken we dan ook maar gewoon een moment van, gewoon omdat het kan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten