maandag 18 juli 2022

Avondeten

Eén van mijn favoriete momenten van de dag is het avondeten. De dag is om, ik heb gewerkt dan wel een vrije dag gehad en daarop dingen gedaan die ik van mezelf moest doen, maar uiteindelijk is het etenstijd. Het maakt mij niet zo heel erg uit hoe laat. Er zijn mensen die iedere dag om precies dezelfde tijd eten en dat hun hele leven lang. Die starheid is volgens mij heel Nederlands. Om achttien punt nul nul uur moet er aan het diner begonnen worden anders vergaat de wereld of zoiets. Ik eet wanneer het zo uitkomt naar aanleiding van hoe de dag is verlopen. 

Als ba'er eet je natuurlijk altijd wat je lekker vindt of waar je op dat moment trek in hebt, één van de vele voordelen. Daarnaast is het voor mij het uitgelezen moment om de dag van me af te laten glijden door onder het eten naar de sitcom van dat moment te kijken. Nu is het de Netflix serie 'Marlon'. Ik zit momenteel in mijn sitcoms-met-zwarte-cast-periode, de humor en zelfspot vind ik hilarisch. 

Tegelijkertijd is het nog steeds het verwerken van een klein jeugdtrauma. Mijn vader kwam pas om 18.45 uur thuis uit zijn werk, dan wenste hij eerst nog een kopje thee te drinken, zodat we om 19.00 uur aan tafel gingen. Aan tafel ook echt zoals het natuurlijk ook hoort in een gezin. Een zoals elk wel opgevoed kind gingen we pas van tafel als de laatste (mijn vader) ook uitgegeten was. Het kleine trauma zat 'm hierin dat ik dus nooit de programma's kon zien die voor mij als kind waren gemaakt in de vooravond. 

Ik zit dan ook immer op de grond voor mijn salontafel mijn avondeten te nuttigen onderwijl naar de serie du jour kijkend. Mijn inrichting is zo dat ik de tv ook vanaf de eettafel zou kunnen zien, maar ik ben het nu eenmaal zo gewend, en zolang mijn stramme lichaam het nog aankan doe ik het zo. Ik vind het nog steeds een 'overwinning' op mijn jeugdjaren waarin ik zoveel niet heb kunnen zien. Dat uitzending gemist had ik toen heel goed kunnen gebruiken, maar goed, als dat het ergste is uit mijn jeugd qua opvoeding valt het alleszins mee. En ja, als u bij mij komt dineren dan dek ik de tafel natuurlijk wel en zal de tv ook niet aangaan, dan zet ik een gezellig muziekje op. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten