zondag 29 januari 2023

Ach liefde

Van de week kwam dit liedje van Robert Long ineens voorbij op mijn random ingestelde muziekbibliotheek, en steeds ben ik weer onder de indruk van de prachtige teksten die hij heeft gemaakt. Hoe hij meteen een hele sfeer kan neerzetten en het gezongene als een film aan je voorbij trekt. Hij behoort echt tot de allergrootsten van Nederland. 

Het eerste deel van dit nummer is zo waar en het is zo heerlijk om daar op deze leeftijd in te berusten, al dan niet met een kopje thee, en met een glimlach terug te denken aan hoe het ooit was, maar ook heel blij dat het, dank God, gelukkig voorbij is, want het was ook allemaal heel vermoeiend. Het tweede gedeelte, daar herken ik voor mezelf natuurlijk niets in, maar wel anderen, sporadisch, maar het bestaat zeker. En uiteindelijk de conclusie, daar ben ik het weer helemaal mee eens. 

Ach Liefde

Soms als ik zo’n skater voorbij me zie sjezen,
Zo’n prachtig gebouwd exemplaar
Dan zou ik weer even verliefd willen wezen
En achttien of negentien jaar
Met soepele heupen en strak in de kleren
Ontspannen bewegend en koel
En samen met hem door het verkeer willen scheren
Met net zo’n uitdagende smoel
Maar ik loop naar de zestig, ik kan het wel vergeten
Hij suist langs me heen
Met zijn spottende blik.
Zo’n blik die me eens en voor altijd laat weten
Er is in zijn leven geen ruimte voor voetvolk als ik

Maar leeftijd heeft niks met verlangen te maken
Je raakt het nooit helemaal kwijt.
Al komen er nog zoveel andere zaken,
Je ziel zoekt misschien wel altijd.
Ook hij zoekt naar iemand,
Nog mooier dan hij is
Hij speurt naar het merk op hun shirt

Hij heeft ze ontleed,
Nog voordat hij voorbij is
En lacht als ze goed zijn gekeurd.
Hij heeft van die ogen die God soms cadeau geeft
Aan struisvogels of aan een ree.
Hij zwenkt over het asfalt alsof hij een show geeft
En ik ga naar huis
En daar zet ik een vers potje thee.

Ach, liefde is het mooiste wanneer je nog jong bent,
Als hartstocht een naam krijgt en passie ontwaakt,
Wanneer je haast elke romantische song kent,
Die blijkbaar voor jou en je schat werd gemaakt.
Als het af en toe lijkt of je zou kunnen zweven
Tot boven de wolken, de zon tegemoet.
Als je alles wilt doen, als je alles wilt geven,
Je hart en je lichaam, je ziel en je bloed.
En al gaat het weer over, misschien
Jonge liefde ontroert me nog steeds.
Ik vind het mooi om te zien.

Maar liefde is ook als je oud bent vaak prachtig,
Dat heb ik al zo vaak van dichtbij gezien.
Je hebt van die stellen,
Soms ver in de tachtig,
Die scoren nog hoog in de liefdes top tien.
Hij pakt elke dag nog wel even haar hand en
Zij kust hem des avonds nog steeds goedenacht.
Die dingen die vind je nooit terug in de kranten,
Maar echt, het komt veel vaker voor
Dan je dacht.
Het is niet meer zo heftig, misschien,
Maar als liefde een leven lang duurt,
Is dat mooi om te zien.

Ach, liefde, voor mij blijft het altijd een wonder,
Hoe kort het ook opvlamt, hoe lang het ook duurt.
Want wanneer wordt iemand voor jou echt bijzonder?
Als Amor zijn pijl op je af heeft gevuurd.
Pas dan ga je voelen en proeven en ruiken,
Ontdek je de hemel, de sterren, de zee.
Pas dan ga je woorden als eeuwig gebruiken,
Pas dan is opeens één en één niet meer twee.
Je vindt me te optimistisch, misschien,
Maar zolang als de liefde bestaat,
Blijft er veel moois te zien.

© Robert Long



Geen opmerkingen:

Een reactie posten