maandag 23 januari 2023

Herinnert U zich deze nog? #211

CONNY VINK
'IK WIL JOU IN EEN KOOITJE'
1970
Geen hitnotering


Aan de Nederlandse voorronde voor het Eurovisie Songfestival in 1969 deden nogal wat namen mee: o.m. Rob de Nijs, Patricia Paay, Anneke Grönloh, Dave (die later in Frankrijk enorm naam zou gaan maken), Conny Vink en Lenny Kuhr. Lenny won en samen met Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Spanje won ze ook het Eurovisie Songfestival met 'De Troubadour'

Met slechts één puntje verschil eindigde Conny Vink op de tweede plaats met 'De Toeteraar', een lied waarbij goed geluisterd was naar de inzendingen van Sandie Shaw en Cliff Richard in 1967 en 1968, hoempapa muziek. En zo kan ik me Conny Vink ook herinneren, goedlachs, hypervrolijk en in mijn beleving steevast gekleed in een broekpak over het podium marcherend. Al dan niet vocaal ondersteund door kinderkoor de Schellebellen. In die tijd kwamen haar liedjes ook altijd voorbij als er woensdag- en zaterdagmiddag kindertelevisie was. Voordat de programma's begonnen was er dan het testbeeld met voor kinderen geschikte muziek, 'Bosa Nova Boy', 'Maak Je Niet Dik'  en het al eerder genoemde 'De Toeteraar' waren dan vaak te horen. 

Bovenstaand liedje is voor mij weer een andere herinnering. Mijn vader had vroeger zo'n grote bandrecorder met van die grote spoelen een daar stond 'Ik Wil Jou In Een Kooitje' op. Het is een Nederlandse hertaling van het Franse 'L'oiseau Sur La Branche' van Julie Bergen. Ik vond dat toen een heel leuk liedje. Heel veel jaren later, zeker ruim twintig jaar, kocht ik een cdtje van Conny en toen dit liedje kwam kon ik het na al die tijd woordelijk meezingen en werd er weer vrolijk van. Dat is voor mij toch wel de kracht en het mooie van muziek, het zit ergens verborgen in je brein en in je hart en kan er zomaar op een onverwacht moment uit naar voren komen.

Conny is nu 77 jaar en treedt, volgens mij, nog steeds op. Ooit op een feestavond in 1980 waar ik aanwezig was kwam ze optreden, ik weet niet meer wat ze heeft gezongen, maar ik kan me zo voorstellen een selectie van haar hits. Wel weet ik nog dat ze een hele leuke interactie met het publiek had. Die vrolijke 'spring in 't veld' (Jaren 60 uitdrukking) van tv, zo is ze naar mijn idee ook gewoon. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten