donderdag 12 oktober 2017

Mark Rutte & the Supremes

Heeft u het gezien, de presentatie van het regeerakkoord? Je zou denken dat de vier coalitiepartners zich als één front zouden presenteren als vier mannen van staal of de vier musketiers zo je wilt, maar nee. Mark Rutte stond als leading man voorop achter de microfoon en als een soort backingvocalisten stonden Sybrand Buma, Alexander Pechtold en Gert-Jan Zegers er gedrieën een beetje achter, synchroon met de handen in elkaar. Ik kan intens vrolijk worden van zo'n beeld. Het zegt namelijk precies wat het is: tot elkaar veroordeelden, die na 208 dagen moeizaam onderhandelen een regeerakkoord hebben met als motto 'Vertrouwen in de toekomst'. 'Nu zien we er eigenlijk helemaal niks in, maar we vertrouwen op de toekomst, als wij zijn uitgeregeerd, in 2021 of zoveel eerder, dán geloven we er weer in dat het goed zou kunnen gaan'.  Want als ze al iets uitstraalden is het wel dat ze elkaar niet vertrouwen, laat staan hun samenwerking als iets zien wat vier jaar stand kan houden. Dan in godsnaam maar in de toekomst vertrouwen.

Zeker met al die opgestapte bewindslieden van de VVD die vanwege frauduleuze handelingen dan wel niet goed functioneren of en combinatie daarvan al dan niet gedwongen moesten aftreden. Men moet er serieus rekening mee houden dat als dat met eenzelfde frequentie door zal gaan, het gauw bekeken is. Deze coalitie vormt de kleinst mogelijke meerderheid in de Kamer, één belangrijk bonnetje wat zoek raakt en wat dan later toch gewoon te vinden bleek en het is klaar met de meerderheid. Weddenschappen zijn al afgesloten.

Maar eerlijk is eerlijk, ze pakken verschillende zaken aan, ook de wat minder populaire, alleen schuiven ze tegelijkertijd ook veel dingen naar voren, die dan voor een volgend kabinet zijn. Maar Mark heeft een hilarische mantra, die ik even op me heb moeten laten inwerken: 'Dit is een regeerakkoord voor gewone normale Nederlanders'. Huh? Wie zijn dat? Is daar een definitie van? Is er onderzoek naar gedaan? En zo ja wat is daar uitgekomen? Hoeveel gewone normale Nederlanders kent ons land? En hoeveel ongewone abnormale Nederlanders zijn er dan? Kun ja als ongewone abnormale Nederlander met scholing of cursussen alsnog een gewone normale Nederlander worden? En geldt het regeerakkoord pas dan ook voor jou? Wat zijn trouwens de criteria waar je als gewone  normale Nederlander aan moet voldoen, wil je als zodanig gezien worden? En zo zijn er nog talloze vragen die zo'n schijnbaar simpel zinnetje oproept. Niet voor niets blijft hij het herhalen om er pas dan ook zelf in te gaan geloven.

Om maar bij mezelf te beginnen ik geloof niet dat ik een gewone normale Nederlander ben, en ik moet eerst maar eens uitgelegd krijgen wat dat is wil ik me er eventueel voor inzetten er één te worden. Dan geldt het regeerakkoord maar niet voor mij. En van alle mensen die ik ken is er naar mijn gevoel ook niet één bij die gezien kan worden als gewone normale Nederlander. En nu zal er best een bekende van me zijn die dit leest en denkt: 'Nah, daar bedoelt ie mij niet mee'. Jawel hoor, ook jij bent geen gewone normale Nederlander, ik kan bij mezelf en bij jou zo al een aantal zaken opnoemen die door anderen niet als gewoon en normaal gezien worden, sterker nog we zullen bij elkaar zelfs dingen vinden die we niet gewoon en normaal vinden vanuit ons eigen perspectief, maar mede daarom vinden we elkaar waarschijnlijk leuk/aardig/lief. Dus om Hare Koninklijke Hoogheid Koningin Máxima maar eens aan te halen: "Dé Niederlander bestaht nieht". Dus laat staan de gewone normale Nederlander.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten