zaterdag 10 september 2022

Beste zangers

Sinds 2009 worden wij verblijd met het tv programma 'Beste Zangers' voorheen 'De Beste Zangers Van Nederland' genaamd, maar omdat we daar blijkbaar snel doorheen waren is de titel ingekort. Het eerste seizoen werd gepresenteerd door Edsilia Rombley, seizoen twee en drie door Victor Reinier en vanaf 2012 is het Jan Smit die de presentatie op zich neemt, met een uitzondering van het dertiende seizoen toen hij verstek moest laten gaan wegens ziekte en Nick en Simon het overnamen. Dit laatste geeft meteen aan dat ze het echt zelf in de hand hebben gewerkt, dat ze er genoeg van hebben en als duo uit elkaar gaan, genoeg van elkaar of de één van de ander en de ander niet zo heel erg van de één, het constante samenzijn, ik heb geen idee, want ik verdiep me er niet zo heel erg in, maar het waren net nonnen ze waren altijd samen, zelfs presentatieklussen die alleen gedaan konden/kunnen worden deden ze samen, maar goed, daar gaat het nu niet om. Het programma.

Men neme zes tot acht artiesten (dat verschilde in de loop der jaren), waarvan één artiest elke week de hoofdgast is, de anderen zingen nummers van zijn/haar repertoire of nummers die van grote betekenis zijn voor de hoofdgast. De Marcel Fisser Band begeleidt hen en soms worden er variaties op een thema toegepast en krijgt de hit van de hoofdgast een heel andere aanpak dan het origineel. 

Het is een succesvol format wat navolging heeft gekregen in twaalf andere Europese landen, w.o. Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk en Zweden. Zelf heb ik niet alle seizoenen gekeken, het ligt er voor mij vooral aan wie er meedoen. Er waren jaren dat ik niemand kende of dat het merendeel van de artiesten me niet aansprak. Dit jaar kijk ik wel, Ferdi Bolland, Claudia de Breij en Nielson waren voor mij de trekkers en nu heb ik kennisgemaakt met Blanks en Jaap Reesema wat heel prettig was en ben ik Roxeanne Hazes met andere ogen gaan bekijken en met andere oren gaan beluisteren. 

Wie ik nog eens graag zou zien in het programma? Astrid Nijgh. Geweldig repertoire voor anderen om te zingen, zelf een heel fijne zangeres, en ze wil. Ik weet dat omdat ze dat antwoordde toen ze bij ons destijds te gast was in het radioprogramma 'Uit De Kast' en ik ernaar vroeg. Dus mocht iemand van het programma dit lezen, bel haar gerust. 

Beste zangers 2022: Jan Smit, Roxeanne Hazes, Blanks, Nielson, Ferdi Bolland
Jaap Reesema, Claudia de Breij en Sarita Lorena. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten