zaterdag 3 september 2022

Nederland vleesland

Kennismaking met het bovenstaande deed mij een weinig vomeren in de mond, hoe onsmakelijk, je schuift je bord meteen weg, wie verzint zoiets? Mede daardoor dacht ik dat het iets was van het satirische online nieuwsmagazine De Speld, maar nee, het blijkt een echte campagne, opgezet door de vleessector

De vleessector stelt dat 94% van de Nederlanders vleeseters zijn en zo'n 6% dus niet. Waarom dan een campagne? Het lijkt me dat het dan best goed gaat, en geloof me, in mijn huidige metier kan ik u vanuit de eerste hand vertellen: er wordt, pardon my French, teringveel vlees gegeten. En dat zie je in de cijfers terug, we eten in Nederland gemiddeld 1,5 keer zo veel vlees per dag dan aanbevolen. Volgens de vleessector heerst er ten onrechte het beeld dat vleesconsumptie niet duurzaam en dieronvriendelijk is. Leest u die laatste zin nog gerust een keer over. Lust u nog peultjes? (pun intended)

Ik denk dat de vleessector de bui ziet hangen en alvast anticipeert. De huidige trends waarin maatschappelijk en wetenschappelijk veel aandacht is voor het gegeven dat we teveel vlees eten alsook de terechte vraagtekens die er worden gezet bij het feit dat het kleine Nederland het meeste vee heeft per hectare ter wereld en de grootste vleesexporteur is van Europa. Tel daar de steeds grotere keus in zeer smakelijke vleesvervangers bij op en dit alles voelt voor hen als een hete adem in de nek. 

Dat ze onironisch deze campagne starten in een tijd dat de impact van vleesproductie op natuur en milieu wereldwijd enorm is en het best met heel veel minder zou kunnen, is een gotspe te noemen. Ik denk dat deze campagne best veel mensen net dat zetje geeft om vlees volledig van hun menu te schrappen. Averechts noemen ze zoiets en ik zie dan al de vergaderingen en brainstormsessies die er aan vooraf zijn gegaan met een whiteboard waarop alle ideeën werden opgeschreven, "Niets is te dol" werd er joviaal geroepen en dat dan dit het uiteindelijk is geworden: Nederland vleesland. Flessen zijn ontkurkt, er is op schouders geslagen en uiteindelijk ontploft het in hun gezicht.

Nou ja, ik zag al berichten van het kaliber Gele Hesjes (ze bestaan blijkbaar nog) met het rebelse, en ik quote: 'Ik eet vlees. Ik blijf vlees eten. En zodra iemand mij gaat proberen te dwingen om minder vlees te gaan eten, ga ik meer vlees eten'. Het doet mij denken aan een Arie en Gerda die toen het rookverbod in de horeca van kracht ging elk met een verbeten bek de ene na de nadere sigaret op staken tijdens een interview. Jouw longen, schat. Aan de andere kant heb ik ook passief agressieve vegetariërs gekend die verongelijkt konden zijn en soms zelfs heel lelijk konden doen tegen het bedienend personeel in restaurants als de menukeuze niet vegetarisch genoeg was naar hun zin. 

Hoe ik erin sta wilt u weten? Ik ben al jaren flexitariër, ik eet veel minder vlees dan vroeger, ik vind het ook minder lekker dan voorheen. Ik zou zomaar tot die groep kunnen behoren die mede door deze nu al mislukte campagne dat laatste duwtje heeft gekregen en nu nog minder vlees zal gaan eten of zelfs ermee zal gaan stoppen. Maar ik weet ook dat ik het niet tot het uiterste en op de spits zal gaan drijven. Ik zal bij een bittergarnituur niet mokkend zitten simpen maar gewoon een bitterbal nemen en als men mij een stukje vlees voorzet zal ik het niet met misbaar nadrukkelijk terzijde schuiven maar gewoon opeten. Golven maken ligt nu eenmaal niet zo in mijn aard. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten